Revidert 17.06.24
Innhold
Sentrale føringer for handlingsplanen:
FN`S BARNEKONVENSJON
FN`s barnekonvensjon gjelder som norsk lov og skal legges til grunn for alt arbeid for og med barn og ungdom. FNs barnekonvensjon slår fast at barn og unge har rett til utvikling, medvirkning, ikke -diskriminering, beskyttelse og selvrealisering. Krenkelser og mobbing svekker disse rettighetene.
Ny opplæringslov kapittel 12
Formålet med opplæringsloven kapittel 12 er å gi elever i grunnskolen og videregående opplæring et minst like godt vern av sitt miljø som arbeidstakere har gjennom arbeidsmiljøloven. De viktigste paragrafene er;
§12-2 Retten til eit trygt og godt skolemiljø
«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø, som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.”
Skolens psykososiale miljø handler om hvordan ansatte og elver oppfører seg overfor hverandre på skolen, SFO og skoleveien. Det fokuseres på de mellommenneskelige forholdene, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette. Elevene skal ikke bli utsatt for krenkende ord og handlinger verken fra medelever eller voksne. Krenkende ord og handlinger kan for eksempel være mobbing, vold, rasisme, og utestenging eller enkeltstående utsagn om utseende eller funksjonshemninger.
Den enkelte elevs subjektive opplevelse av det psykososiale miljøet avgjør om miljøet er godt nok.
§ 12-3 Nulltoleranse og førebyggjande arbeid
"Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.”
§ 12-4 Aktivitetsplikt
for å sikre at elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø
Aktivitetsplikt for hvem: | Alle med arbeidskontrakt på skolen, også vikarer. Andre personer som oppholder seg på skolen regelmessig. Man er pliktig til å følge med, og gripe inn, og varsle mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering dersom det er mulig. Også hvis en elev ikke har det bra. |
Plikt til å følge med: | Innebærer:
hvordan elevene agerer hver for seg og seg imellom.
|
Plikt til å gripe inn: | Alle er pliktig til å handle umiddelbart for å stoppe negativ oppførsel. Det kan f.eks. dreie seg om å:
(Bruk skjema «Vedlegg 1») |
Plikt til å melde: | Alle har plikt til å melde hvis man får mistanke, eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Ved f.eks:
(Bruk skjema «Vedlegg 1») |
Melde til hvem: | Alle ansatte har ansvar for å melde om kjennskap eller mistanke til rektor, ev. styret hvis rektor er inhabil. Miljøveileder skal også ha melding. Foreldre/ foresatte kan ta kontakt med kontaktlærer/rektor/miljøveileder. |
Når kjennskap eller mistanke: | Skolen skal snarest undersøke saken. Skolen skal sørge for at alle involverte elever blir hørt. Elevenes beste skal være et grunnleggende syn. Undersøkelsene må ha som formål å få frem fakta om en situasjon, bakgrunnen for elevenes opplevelse, og hvilke forhold i elevens omgivelser som påvirker hvordan han eller hun opplever skolemiljøet. En undersøkelse kan også innebære å avklare og opplyse om forhold tilbake i tid eller om forhold utenfor skoletiden og skoleområdet, dersom slike forhold påvirker elevens hverdag på skolen. (Bruk vedlegg 2 og 3) |
Plikt til å sette inn tiltak: | Hvis en elev sier at skolemiljøet ikke er trygt eller god skal skolen så langt det fins egnede tiltak sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolens tiltak må tilpasses den konkrete saken. Tiltaket skal i tillegg til å være egnet, også være lovlig. Skolen har for eksempel ikke adgang til å bruke tvang som et av tiltakene sine. (Vedlegg 4 og 5) |
Aktivitetsplan | Skolen har ansvar for at det fylles ut en aktivitetsplan. Denne planen skal dokumentere hva som er gjort, og hva som evt. skal gjøres av tiltak. (Vedlegg 4 og 5) |
§ 12-4 ledd 7 Dokumentasjonsplikt
Skolen har plikt til å dokumentere følgende:
- kva problem tiltaka skal løyse
- kva tiltak skolen har planlagt
- når tiltaka skal gjennomførast
- kven som er ansvarleg for gjennomføringa av tiltaka
- når tiltaka skal evaluerast.
Skolen oppfyller denne plikten ved bruk av aktivitetsplan, vedlegg 5 i handlingsplanen.
§ 12-5 Skjerpet aktivitetsplikt
Alle som arbeider på skolen har en skjerpet aktivitetsplikt dersom ansatte krenker, mobber, trakasserer, diskriminerer eller utfører vold mot elever. Dersom noen ansatte krenker elever, skal rektor varsle skoleeier. Ellers gjelder de ordinære delpliktene i aktivitetsplikten.
§ 12-5 Skjerpa plikt til å melde frå dersom ein som arbeider på skolen, krenkjer ein elev.
Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein annan som arbeider på skolen, krenkjer ein elev, skal vedkommande straks melde frå til rektor. Rektor skal melde frå til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre meldinga er openbert grunnlaus. Dersom ein som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at ein i leiinga ved skolen krenkjer ein elev, skal vedkommande melde frå til kommunen eller fylkeskommunen direkte.
Rutiner, skjerpet aktivitetsplikt:
Plikt til å følge med: | Skolen (de voksne) skal hele tiden observere og følge med skolemiljøet til alle elever.
|
Plikt til å gripe inn: | Alle er pliktig til å handle umiddelbart for å stoppe negativ oppførsel. |
Plikt til å melde: | Viser til tidligere nevnt «Plikten til å melde», samt følgende plikter: Melde rektor straks ved mistanke om eller kjennskap at en ansatt krenker en elev (bruk vedlegg 1). Rektor varsler skoleeier (vedlegg 9). Melde skoleeier ved mistanke om eller kjennskap at skoleleder krenker en elev (bruk vedlegg 1). Skoleeier følger opp saken videre. |
Plikt til å undersøke | Undersøkelse skal starte straks |
Plikt til å sette inn tiltak | Tiltak skal settes inn straks |
Hva er mobbing?
Det finnes flere definisjoner av hva mobbing er. Definisjonen som blir brukt av Utdanningsdirektoratet i forbindelse med Elevundersøkelsen lyder:
«Med mobbing mener vi gjentatte negative handlinger fra en eller flere sammen, mot en elev som kan ha vanskelig for å forsvare seg. Mobbing kan være kalle en annen stygge ting og erte, holde en annen utenfor, baksnakke eller slå, dytte eller holde fast»
De siste årene har det kommet flere forståelser av mobbing som vektlegger sosiale prosesser i større grad enn fokus på enkeltindividene som er involvert.
Lund, Helgeland og Kovac (2017) definerer mobbing slik:
«Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning».
Målsetting
Skolen skal ved forbyggende tiltak forhindre at barn blir utsatt for mobbing. Skolen skal ha rutiner som avdekker mobbing som foregår. Skolen skal følge opp både mobber og mobbeoffer.
Skolens rutiner skal sikre god dokumentasjon, og best mulig samarbeid med foreldre/ foresatte i mobbesaker.
Forebyggende tiltak mot mobbing, vold og rasisme på skole- og klassenivå.
HVA | NÅR | HVEM | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Gjennomgang av ordensreglement med rutiner for sikkerhet | Ved første skoleuke på høsten. | Alle ansatte Alle klasser | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordensreglement legges ut på skolens hjemmeside: www.ikskole.no | Ved skolestart | Alle klasser/ alle elever | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Handlingsplan for et trygt og inkluderende skolemiljø gjennomgås | Ved skolestart | Alle ansatte. Foresatte informeres at planen ligger på skolen sin hjemmeside. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Utarbeide klasseregler. | Ved første skoleuke på høsten. | Alle klasser/ elever sammen med kontaktlærer | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Følge skolen sin sosialkompetanse plan | Ved skolestart, og hele skoleåret. | Alle ansatte | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Inspeksjonsplan/Inspeksjonsrutiner gjennomgås | Ved skolestart, og etter nytt år. | Alle ansatte | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Inspeksjonsplan utarbeides | Ved skolestart | Skoleledelsen | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Informere om elever med spesielle behov i utetid | Ved skolestart og etter nyttår | Skoleledelsen Aktuelle lærere | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Høst- og vårplan skal inneholde trivselsfremmende aktiviteter | Vedtas årlig i mai/juni (vedtas siste planleggingsdag før lærerferie) | Personalet Elevråd (gir innspill før sommerferien) SMU | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Klassens time | Legges til A-plantimer og ved behov. | Kontaktlærer | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevråd | Møter etter oppsatt plan | Miljøveileder | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevsamtaler | Ukentlig | Kontaktlærer/miljøveileder | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Utviklingssamtaler | Høst og vår. 10 kl. På våren: kun hvis ønskelig av foresatte/behov fra skolens side. | Kontaktlærer, foresatte, elever | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevundersøkelsen, elektronisk | Høst | Skoleledelsen, kontaktlærer | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreldremøter Høstforeldremøte; elevmiljø/digital mobbing skal være tema en gang i året. Helsesykepleier/politi/ andre instanser på et av møtene. | Høst | Kontaktlærer, klassekontakter , miljøveileder | |||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Handlingsplan ved mobbing
HVA elev-elev- ansatt, ansatt-elev | NÅR og HVORDAN | HVEM |
Det oppstår/kommer frem en bekymring om elevens skolemiljø.
| Opplysning om bekymring for elevens skolemiljø fra elever, foresatte og ansatte blir alltid tatt på alvor, og utløser handling. Registreringsskjema (Vedlegg 1 fylles ut) | Kontaktlærer/lærer/assistenter/andre ansatte |
Når kjennskap eller mistanke om at elevens skolemiljø ikke er trygt og/eller godt | Undersøkelsesplikten utløses. Skolen gir foresatte og eleven en tilbakemelding så fort som mulig, og senest innen tre dager om hva skolen vil foreta seg for å undersøke saken. Følg sjekkpunktene i vedlegg 2 og 4 | Den rektor har gitt ansvaret til.
I hovedsak kontaktlærer og miljøveileder. |
Hvis klage på lærer/ansatt | Melde til rektor ved klage på ansatt. Melde til skoleeier ved klage på rektor. | Ansatte/rektor |
Konklusjon av undersøkelsen | Skriv kort konklusjon av undersøkelsen. Vedlegg 3. | Ansvarlig for undersøkelsen |
Aktivitetsplan opprettes | Skriv aktivitetsplan. Denne skal opprettes snarest, og innen 5 dager. Vedlegg 4 og 5. | Kontaktlærer/lærer/miljøveileder/ ledelsen/andre ansatte |
Reaksjoner må være avklart i hvert enkelt tilfelle slik at de kan tas i bruk om nødvendig. | Viser til skolens ordensreglement. | Kontaktlærer/lærer/rektor/ miljøveileder |
Aktivitetsplanen evalueres | Det bør ikke gå for lang tid mellom hver evaluering av tiltakene. Evt. nye tiltak eller avslutting av tiltaksplanen | Ansvarlige for aktivitetsplanen. Rektor/ kontaktlærer/ miljøveileder |
Klage fra elever/foresatte på lærer/ansatte på skolen | Egen rutine som skal sikre at både elever og ansatte opplever at dette blir fulgt opp på en god og forutsigbar måte. Vedlegg 9 | Rektor/skoleeier |
Klage på brudd på aktivitetsplikten | Klagen kan mottas muntlig. Anbefal foreldre/foresatte til å skrive skriftlig klage. Evt. hjelp ved å fylle ut klagen. Vedlegg 11 | Rektor/kontaktlærer/ansatte |